Podczas prowadzenia działań marketingowych w Internecie czy projektowaniu stron internetowych i sklepów online dla kobiet, warto mieć pewność, że agencja zna zasady gender marketingu. Zastosowanie odpowiednich trików pozwala skuteczniej wpływać na decyzje zakupowe płci pięknej.

Kobiety to dobry klient

Kobiety wydają na jednorazowe zakupy więcej pieniędzy niż mężczyźni. Dodatkowo kobiety są bardziej lojalne niż mężczyźni. 32% sklepów internetowych zapytanych o stałych odbiorców odpowiedziało, że są nimi przede wszystkim panie. Na mężczyzn wskazało zaledwie 8% (badanie przeprowadzone dla Ceneo.pl).

10 wskazówek marketingu dla kobiet

Jak efektywnie sprzedawać w Internecie produkty i usługi kobietom

  1. Życie kobiety kręci się wokół innych. Kobieta spędza mnóstwo czasu na myśleniu i troszczeniu się o innych. To dotyczy jej rodziny, dzieci, małżonka, współpracowników, kogokolwiek. Warto trafić do serc kobiet, pokazując im, jak produkt i usługi mogą pomóc im jeszcze lepiej troszczyć się o innych ludzi w ich życiu, czyli jakie są pozytywne skutki (bezpośrednie czy pośrednie). Warto też eksponować praktyczne porady.
  2. Płeć piękna korzysta z e-sklepów głownie ze względu na oszczędność pieniędzy, a nie, jak mężczyźni – wygodę. Zakupy online to dla kobiet przede wszystkim tańsza alternatywa dla tradycyjnej formy nabywania towarów.
  3. Kobiety są „łowcami” okazji, uwielbiają rabaty. Są w stanie wydać wiele nawet na produkty, których nie potrzebują, jeśli jakaś promocja ich do tego zachęci.
  4. Kobieta, rozważając zakupy, zastanawia się znacznie częściej niż mężczyzna, jakie są intencje sprzedającego i co nim kieruje, dlatego warto przedstawić wizję i misję firmy albo wyróżnik usług/produktów i styl życia, który sprzedawca promuje.
  5. Kobiety postrzegają strony i sklepy internetowe inaczej niż mężczyźni. Dla płci pięknej bardzo ważne są elementy (w tym także tekstowe) dotyczące emocji oraz relacji międzyludzkich, wywołujące pozytywne uczucia.
  6. Kobiety cenią sobie dokładne, duże zdjęcia produktów, dlatego w sklepach z odzieżą coraz częściej można obejrzeć nie tylko zdjęcie ubrania na manekinie, ale na modelce i to zarówno od przodu jak i od tyłu. Warto również pokazać zbliżenie na detale.
  7. Kobiety potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji zakupowej i analizują ofertę pod kątem większej liczby kryteriów.  Wskazówka: płeć piękna chętnie korzysta z wszelkiego rodzaju porównań produktów, listy polecanych towarów pasujących do składanego zamówienia oraz odnośników do informacji, które pozwolą na szybsze podjęcie decyzji zakupowej np. darmowa dostawa
  8. Kobiety znajdują sklepy głównie przez wyszukiwarki. Rzadziej korzystają z porównywarek czy allegro, dlatego warto zadbać o skuteczne pozycjonowanie serwisu www w wyszukiwarkach i linki sponsorowane.
  9. Kobiety lubią nawiązywać relacje z ludźmi. Liczą się z opinią tych, którym ufają. Cenią sobie kontakt bezpośredni, w trakcie dokonywania transakcji, ale też bezpośrednio po zakupie. Ważne by sprzedawca/handlowiec zdobył zaufanie kobiety, wtedy będzie mógł liczyć na jej długoletnią lojalność.
  10. Kobiety chętniej czytają FAQ, więc warto o niego zadbać.
  11. Kobiety czują się bezpieczniej i chętniej robią zakupy w sklepach internetowych z darmową dostawą.  Warto rozważyć taki trik kosztem innych ofert promocyjnych
  12. Kobiety często rezygnują z zakupów na etapie finalizacji zamówienia. Skuteczny sklep internetowy powinien umożliwiać umieszczanie komunikatów marketingowych w koszyku i na etapie zamówienia, gdyż takie działania minimalizują ryzyko porzucenia koszyka. Z przeprowadzonych badań wynika, że średni wskaźnik rezygnacji dla internetowych koszyków zakupowych wynosi aż około 66%. Agencja interaktywna powinna dostosować projekt koszyka i etapy zamówienia do grupy docelowej i do danej branży.

Marketing dla kobiet a dobór zdjęć na stronie i w kampaniach reklamowych

ABC marketingu dla kobietWydaje się, że projekt strony internetowej to kwestia gustu. Jednak stosowanie zasad użyteczności, ale też wielu innych tajników i odpowiedni dobór zdjęć znacznie zwiększają skuteczność przekazu. Dla przykładu badania UsableWord.com.au polegające na śledzeniu ruchu gałek ocznych podczas oglądania serwisów internetowych pokazały, że zdjęcie, w zależności od kierunku patrzenia postaci, wpływa na różną skuteczność przekazu. Mianowicie, jeśli jakaś postać coś pokazuje na stronie internetowej, to internauta chętniej spojrzy w to miejsce. Na zdjęciach zaznaczono elementy, na których skupia się wzrok patrzących internautek. Jest to symulacja wykonana przez agencję Migomedia. Kolor czerwony oznacza punkt najsilniej przykuwający uwagę w zależności od kierunku patrzenia. Warto wybrać agencję, która nie tylko ma ładne projekty graficzne w portfolio, ale która ma doświadczenie i wiedzę w tym temacie.