tworzenie i projektowanie aplikacji mobilnych na android i ios

Agencja Migomedia specjalizuje się w tworzeniu aplikacji dedykowanych (aplikacje rozrywkowe w tym zaawansowane gry, katalogi produktów i inne aplikacje do prezentacji oferty, systemy e-commerce oraz zaawansowane aplikacje wspierające procesy biznesowe).

Skuteczność aplikacji mobilnych

Bardzo często oceniając czy dana aplikacja mobilna odniosła sukces pod uwagę brana jest ilość jej pobrań co tak naprawdę nie jest żadnym wyznacznikiem. Aby mówić o sukcesie użytkownicy aplikacji mobilnych muszą z nich poza pobraniem również korzystać. I to właśnie częstotliwość korzystania z danej mobilnej może być jednym z wyznaczników jej efektywności.

Optymalnie by aplikacja mobilna była dostępna na oba popularne systemy: iOS i Android.

1. Mobilne aplikacje rozrywkowe

Mobilne aplikacje rozrywkowe mogą być skuteczną metodą promocji, ponieważ użytkowników smatfonów i innych urządzeń mobilnych z roku na rok przybywa. Aż 42 % badanych użytkowników smartfonów między 18 a 30 rokiem życia korzysta z nich głównie do celów rozrywkowych czy też grania, a 35 % korzysta z nich w pracy.

Głównym powodem, dla którego mobilne aplikacje rozrywkowe mogą okazać się sukcesem jest fakt  że osoby, które z nich korzystają, robią to dobrowolnie. Oferując wciągającą grę lub inną aplikację rozrywkową, angażujemy użytkownika do wielokrotnego obcowania z marką. Poza tym w razie zadowolenia z aplikacji mobilnej  użytkownicy sami polecają je dalej swoim znajomym, czyli mamy do czynienia z efektywnym marketingiem wirusowym.

Efekty, jakie można uzyskać dzięki mobilnym aplikacjom rozrywkowym? Jak je liczyć (statystyki a zaangażowanie itp.)

Efektami jakie można uzyskać inwestując w aplikacje mobilne jest promocja, wzrost zapamiętywalności marki i wzrost sprzedaży.

Stworzona pod indywidualne potrzeb aplikacja mobilna może przyczynić się do wzrostu sprzedaży pośrednio czyli poprzez zaciekawienie użytkownika danej aplikacji umieszczonymi w niej treściami. Innym rodzajem sprzedaży jest też sprzedaż bezpośrednia. Ta z kolei umożliwia użytkownikowi np. dokonanie płatności czy możliwość wykonania połączenia do firmy od razu z poziomu aplikacji mobilnej.

Jakie marki szczególnie powinny zainwestować w takie aplikacje mobilne

Aplikacje mobilne jest szczególnie rekomendowane firmom działającym w sektorze B2C które docierają do klienta masowego. Firmom działającym w sektorze B2B takie aplikacje mobilne również mogą przysłużyć się do rozwoju biznesu lub wzrostu rozpoznawalności marki, jeśli zostanie napisana aplikacja mobilna, która będzie przydatna i dostarczy wartość dodaną użytkownikom. Tu liczy się pomysł i sposób dotarcia do grupy docelowej.

2. Aplikacje mobilne dla sklepów internetowych i do prezentacji oferty produktowej

Stworzenie aplikacji mobilnej na potrzeby sklepu internetowego na pewno może przynieść dodatkowe korzyści sprzedażowe.

Taką aplikację mobilną można promować wśród dotychczasowych klientów oraz wśród grupy docelowej.

Sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych cały czas się rozwija. Mobilne aplikacje zdecydowanie polecam firmom działającym w sektorze B2C, docierającym do klienta masowego. Myślę, że największe korzyści mogą mieć sprzedawcy oferujący produkty z sektora FMCG, odzież, kosmetyki, książki itp.

Jakie funkcjonalności powinna zawierać aplikacja mobilna sklepu internetowego?

Z testów Migomedia wynika, że najważniejsze funkcjonalności, jakie powinna spełniać napisana aplikacja mobilna sklepu internetowego to:

  • Teksty, przyciski czy też grafiki powinny być bardzo czytelne
  • Interfejs powinien być przystosowany do urządzeń z ekranem dotykowym jak również do urządzeń bez niego
  • Łatwa w obsłudze i intuicyjna forma prezentacji produktów
  • Zastosowanie filtrów, dzięki którym klienci jeszcze szybciej i prościej będą mogli odszukać interesujące ich produkty
  • Automatyczne dopasowywanie się strony sklepu i aplikacji mobilnej do rozdzielczości ekranu urządzenia mobilnego

Przykładowy pomysł na aplikację mobilną

Aplikacja dla sklepu internetowego czy do prezentacji oferty produktowej powinna być darmowa i umożliwiać przeglądanie oraz zakup produktów z aktualnej oferty sklepowej albo chociaż kontakt ze sprzedającym poprzez formularz umieszczony w aplikacji mobilnej.

Dzięki udostępnieniu aplikacji mobilnej użytkownicy nie muszą już wpisywać adresu WWW w przeglądarce tabletu czy też telefonu. Wystarczy, że klikną w ikonę aplikacji, która po otwarciu automatycznie dopasuje się do rozdzielczości ekranu urządzenia. Warto pamiętać, że powiadomienia PUSH pozwalają otrzymywać wiadomości nawet, jeśli aplikacja mobilna jest wyłączona.

Potencjał sprzedażowy aplikacji mobilnych

Obecnie smartfony posiada od 20% do 25% mieszkańców Polski. Towarzyszą one użytkownikom w życiu codziennym w każdym miejscu i o każdej porze. W związku z tym sprzedaż za pomocą aplikacji mobilnych będzie się dynamicznie rozwijała.

Współczesny klient chce dokonywać zakupów w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu, w którym aktualnie przebywa. Mobilna wersja sklepu internetowego umożliwia użytkownikom właśnie takie zakupy. Dodatkowo ułatwia i zapewnia im stały dostęp do oferty sklepu, a dzięki temu mogą oni częściej do niego zaglądać. Może mieć to wpływ na większą sprzedaż oraz zwiększenie lojalności klientów.

Migomedia doradzi jak promować aplikację mobilną

Promocja aplikacji mobilnej może być przeprowadzona na kilka sposobów. Pierwszą i chyba najbardziej znaną formą do promowania aplikacji mobilnej jest portal społecznościowy Facebook. Kolejne to sklepy z aplikacjami mobilnymi App Store (lub Google Play), promocja wśród obecnych klientów i potencjalnych, fora internetowe czy też portale, które swoją tematyką pasują do tematyki napisanej aplikacji mobilnej. Warto też pamiętać, że do użytkowników aplikacji mobilnych łatwo trafić właśnie przez wspomniane aplikacje. Dlatego skutecznym narzędziem promocji może być także reklama publikowana w innych tworzonych aplikacjach mobilnych, które są podobnie stargetowane.

Jak projektować aplikację mobilną, by wykorzystać potencjał kanału i nie zniechęcić użytkownika?

Projektując aplikację mobilną warto zaprojektować ją w sposób  przemyślany na początku dla jednego systemu. Przetestować ją wiele razy, aby uniknąć błędów, które mogłyby skutecznie zniechęcić użytkowników do korzystania z niej oraz do ponownego jej pobrania nawet w momencie, kiedy błędy zostałyby już wyeliminowane.

Kluczową kwestią jest dopasowanie rozdzielczości aplikacji do urządzeń, na których będzie ona wyświetlana. Trzeba pamiętać, że urządzenia mobilne (smartfony czy tablety) mają bardzo różną rozdzielczość ekranu. Ważne jest też to, aby aplikacja „chodziła” sprawnie i nie zawieszała się, a funkcje, które oferuje, były dopracowane. Lepiej jest wypuścić na rynek dopracowaną aplikację z mniejszą ilością funkcji, które z czasem będzie można wzbogacać o nowe funkcjonalności i aktualizacje. Dzięki temu użytkownik mając pierwszy raz styczność z daną aplikacją mobilną od razu pozna jej zalety, mając gwarancję otrzymania dobrego i dopracowanego produktu. A to na pewno wpłynie na jego lojalność i opinię.

Jakie znaczenie w komercjalizacji aplikacji mobilnej ma system operacyjny Android lub iOS

Wybór platformy, na którą tworzona będzie dana aplikacja zależy przede wszystkim od naszej strategii, do kogo chcemy kierować swoją aplikację i jakich urządzeń używa nasza grupa docelowa. Optymalnie by aplikacja mobilna była dostępna na oba popularne systemy: iOS i Android.

Znaczenie systemu, pod który tworzone są aplikacje mobilne jest bardzo duże, ponieważ czym bardziej popularny system tym większe prawdopodobieństwo ataku na ten system przez szkodliwe oprogramowanie. Biorąc pod uwagę ogólne statystyki i teoretyczną konieczność wyboru jednego systemu operacyjnego (najlepiej by aplikacja mobilna była dostępna dla systemu Android i iOS), jeśli mają być to użytkownicy w Polsce, wtedy należałoby wybrać Android, ponieważ osób używających urządzeń z tym systemem jest w tej chwili w Polsce zdecydowanie najwięcej.  Udziały Androida w rynku wynoszą około 70%. W tym przypadku możemy być pewni, że trafiamy z aplikacją do największej grupy użytkowników. Natomiast jeśli aplikacja mobilna, którą chcemy stworzyć miałaby być skierowana do użytkowników na całym świecie wtedy najlepiej „postawić” ją na iOS.

Skontaktuj się i zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy