Badania pokazują, że około 73% potencjalnych inwestorów szuka informacji na temat spółek na ich stronach WWW. Niestety podobny procent osób rezygnuje z zakupu akcji spółki przez mało intuicyjną, niefunkcjonalną, ale też niewzbudzającą zaufania stronę internetową.

Warto więc zweryfikować czy strona Twojej spółki giełdowej zawiera najważniejsze informacje, zachęcając użytkowników do zainwestowania w akcje firmy.

Strona powinna być stworzona przede wszystkim z myślą o potrzebach użytkowników

W przypadku spółek giełdowych najczęściej można wyróżnić następujące grupy docelowe:

  • Potencjalnych klientów i kontrahentów
  • Inwestorów instytucjonalnych i ich pracowników
  • Inwestorów indywidualnych
  • Dziennikarzy zajmujących się głównie tematyką gospodarczą
  • Dla wyżej wymienionych grup osób Internet stanowi główne źródło informacji. Warto pamiętać też, że wśród odwiedzających stronę mogą być osoby biegłe w branży inwestycyjnej jak również osoby zupełnie początkujące. W zawiązku z tym treści umieszczane w serwisie powinny być przystępne dla każdej z grup.

Przejrzysty układ i intuicyjna nawigacja

Użytkownicy wchodzący na stronę internetową spółki giełdowej na początku skanują ją wzrokiem szukając interesujących ich treści.

Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, że aż około 55% użytkowników wskazuje, że najczęstszym problemem na stronie jest odnalezienie informacji. Z kolei inne badania donoszą, że aż 30% wszystkich kliknięć w Internecie to kliknięcie przycisku „wstecz” – to świadczy najczęściej o błędnie zaprojektowanej nawigacji i nazewnictwie.

Zlecając agencji interaktywnej zrobienie strony spółki giełdowej warto zwrócić uwagę na to czy doradza ona strukturę serwisu oraz projektuje układy funkcjonalne (optymalne rozmieszczenie informacji w serwisie).

Moduł relacji inwestorskich

Podawanie danych w postaci samych cyfr na stronach internetowych już nie wystarczy. Społeczność odwiedzająca strony relacji inwestorskich (RI) oczekuje, że na podstawie danych będzie mogła poznać i zrozumieć plany firm, ich działania czy też strukturę organizacyjną. Dlatego tak ważne jest, aby sekcja RI umieszczona na stronie była jak najlepiej zorganizowana i przejrzysta.

Łatwy do zapamiętania adres strony relacji inwestorskich

Decydując się na stworzenie strony WWW z relacjami inwestorskimi, spółka powinna przeanalizować, czy chce stworzyć autonomiczny serwis, czy też zrobić dział, który będzie integralną częścią serwisu korporacyjnego.  W pierwszym przypadku ważne jest, aby autonomiczny serwis znajdował się w tej samej domenie, w której jest serwis korporacyjny. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe zapamiętanie adresu strony relacji inwestorskich i jednocześnie strony korporacyjnej. W drugim rozwiązaniu dział RI będzie jednym z działów znajdujących się na stworzonej stronie internetowej. Przykładem może być np. www.odra.com.pl – serwis korporacyjny i zintegrowany moduł RI, który jest jedną z głównych zakładek w serwisie wykonanym przez agencję interaktywną Migomedia. W modelu tym RI utrzymany jest w takim samym stylu jak cały serwis WWW.

Wybór modelu jest kwestią wewnętrznej polityki firmy i przyjętej strategii, ale niezależnie od podjętej decyzji w obu przypadkach należy pamiętać, by odnośnik kierujący do strony/sekcji RI był widoczny i znajdował się np. w menu głównym oraz by sekcja RI była spójna graficznie ze stroną. Dodatkowo w przypadku wyboru drugiego modelu, czyli odrębnej witryny RI trzeba pamiętać o powtórzeniu w nim tych samych informacji o spółce, członkach zarządu czy składzie grupy kapitałowej, które znajdują się w serwisie korporacyjnym w zakładce „O firmie”.

Wskazówki, jakie informacje o spółce giełdowej tworzą jej przejrzysty wizerunek

Tworząc stronę czy podstronę relacji inwestorskich warto przeanalizować, które z informacji o spółce warto zamieścić i co powinno się w nich znaleźć. Działy, które pozwolą na stworzenie przejrzystego wizerunku firmy i jednocześnie zachęcą potencjalnych inwestorów to:

  • O firmie – w tym dziale powinny znaleźć się informacje ogólne, profil działalności czy też opis rynku i branży.
  • Władze, zarząd spółki – prezentacja osób zarządzających.
  • Ład korporacyjny – sposoby i polityka zarządzania firmą, praktyki i zasady w niej panujące.
  • Struktura akcjonariatu – opis struktury własnościowej firmy.
  • Dlaczego warto zainwestować? – pokazuje silne strony firmy oraz potencjalnych korzyści z inwestycji.
  • Zostań inwestorem – wskazówki odnośnie formalności i warunków inwestowania. Co muszą zrobić, jakie formalności dopełnić itd.
  • Prospekty emisyjne – warto umieszczać prospekty na stronie, aby potencjalni inwestorzy mogli się z nimi zapoznać i mieć do nich stały dostęp.

System do zarządzania treścią (z ang.: CMS) jest bardzo ważnym narzędziem dla osoby zarządzającej relacjami inwestorskimi i treściami na stronie WWW.

Zarządzanie witryną spółki giełdowej wymaga wprowadzania częstych zmian na jej stronach, dlatego też wdrożony CMS służący do zarządzania treścią na stronie powinien być jak najbardziej wygodny i łatwy w obsłudze.

Różnorodne, aktualne informacje dla inwestorów zwiększają wiarygodność

Każda spółka giełdowa powinna dbać o relacje z inwestorami, a strona WWW jest do tego idealnym narzędziem. Poniżej przestawiamy, jakie informacje mogę mieć dla inwestorów kluczowe znaczenie, mając wpływ na ich decyzje inwestycyjne:

  1. Prezentacja komunikatów giełdowych dotyczących spółki bezpośrednio na stronie.
  2. Aktualizowanie informacji finansowych nie tylko oszczędza czas inwestora, ale też tworzy wiarygodny i przejrzysty wizerunek firmy. W tej sekcji warto przedstawić:
  • Podstawowe i archiwalne dane finansowe (dane o spółce, kapitał zakładowy, zysk netto czy przychody w ubiegłym roku);
  • Bieżące notowania giełdowe i akcje – aktualizowane na bieżąco z GPW (nawet, co kilka minut). Warto, oprócz tabel i wykresów, zamieścić dane indeksów, na których notowana jest spółka (np. WIG 20), dzięki czemu inwestor może porównać notowania spółki ze średnią rynkową.
  • Bieżące wyniki finansowe o spółce.
  • Raporty, czyli możliwość pobrania bieżących lub okresowych raportów na temat spółki.
  1. Kalendarz wydarzeń z zapowiedziami wydarzeń, które odbędą się w spółce (np. planowane inwestycje, strategiczne decyzje). Ważne, by wydarzenia, które miały już miejsce, umieszczać np. w dziale aktualności.
  2. Opinie analityków i ratingi – w dziale tym inwestorzy znajdą ocenę notowań spółki wystawianą przez analityków czy firmy doradcze w postaci np. artykułów, analiz, materiałów audio czy wideo.
  3. Aktualności - na stronie firmy ważna jest przejrzysta prezentacja wydarzeń i bieżących  informacji z działalności firmy.
  4. Kanał RSS - udostępnienie na stronie kanału RSS pozwoli użytkownikom na bieżące aktualizowanie i pobieranie informacji pojawiających się na stronie bez potrzeby wchodzenia na nią.
  5. Newsletter - możliwość zapisania się na newsletter pozwoli firmie na informowanie subskrybentów o najważniejszych wydarzeniach nawet w momencie, kiedy nie będą oni aktywnymi inwestorami.
  6. Responsywna wersja strony (w tym mobilna) zapewniająca inwestorom ciągłą dostępność do informacji przez różnorodne urządzenia, a szczególnie mobilne (np. tablety, smartfony).
  7. Media o nas, czyli zakładka z informacjami np. w postaci plików jpg lub przedruków artykułów pojawiających się na temat spółki w mediach.
  8. Formularz kontaktowy nie tylko dla klientów, ale też inwestorów oraz dla mediów - formularz kontaktowy, jak i sam kontakt do osoby, która zajmuje się relacjami inwestorskimi w firmie podniesie zaufanie do firmy wśród odbiorców.
  9. Możliwość powiększenia czcionki w serwisie internetowym zwiększa jego dostępność i komfort użytkowania. Link do przełączenia wielkości wyświetlanego na stronie WWW tekstu najczęściej umieszcza się na górze serwisu www.
  10. Integracja z portalami społecznościowymi - taki zabieg tworzy przejrzysty i godny zaufania wizerunek firmy.
  11. Wersja angielska serwisu relacji inwestorskich - nie można zakładać, że użytkownikami witryny będą wyłącznie osoby posługujące się językiem polskim.

Strona internetowa spółki giełdowej oraz moduł relacji inwestorskich są jednymi z najważniejszych narzędzi, jakie powinna wykorzystywać firma do budowania przejrzystego i pozytywnego wizerunku. Badania pokazują, że wielu inwestorów czy potencjalnych klientów postrzega daną firmę przez pryzmat jej strony internetowej. Co za tym idzie ocenia czy jest liderem w branży czy można jej zaufać czy wybrać jej konkurencję. W kryzysie zarysował się trend wymiany strony internetowej. Firmy oczekują od agencji interaktywnych przejrzystej strony o znacznie wyższej skuteczności i realizacji celów biznesowych. Nadrzędnym zadaniem modułu relacji inwestorskich powinno być dostarczenie aktualnych i obszernych informacji, by inwestor mógł w  prosty sposób wycenić danego emitenta oraz podjąć szybką i pewną decyzję o inwestycji.

Obecnie wiele spółek wciąż traktuje moduł relacji inwestorskich po macoszemu, dlatego tym bardziej łatwo wyróżnić się na tle konkurencji i zainwestować w nowoczesną stronę z profesjonalnym modułem relacji inwestorskich, gdyż to może mieć znaczący wpływ na efektywne pozyskiwanie kapitału z rynku.