Jedne agencje oferują system autorski, inne wdrażają system dostępny na rynku tzw. Open Source, a niektóre wdrażają też oba rozwiązania, np. Migomedia przeważnie wdraża i dostosowuje CMS Open Source, ale posiada także autorskie moduły i system CMS do specyficznych rozwiązań i zaawansowanych wdrożeń.

Kiedy wybrać system Open Source

Obecnie standardem jest wdrażanie stron internetowych z systemem do edycji treści – CMS (Content Management System).

Lepiej wybrać agencję, która do strony firmowej oferuje licencjonowany system Open Source, gdyż daje on znacznie większe możliwości edycji treści i jest bardziej bezpieczny.

O jakości takich systemów świadczy fakt, że właśnie na systemach CMS Open Source oparto m.in. strony internetowe Białego Domu, Porsche, Beyonce, Amnesty International, The Economist, MTV, itd.

Dodatkowo w razie potrzeby firma, która ma stronę opartą o system typu Open Source może zlecić innej agencji rozbudowę takiego systemu. Jeśli strona jest oparta o system autorski, inne agencje nie chcą podjąć się prac z uwagi na niespodziewane błędy i brak dostępnej dokumentacji.

Wiele firm nie wie, że wdrożenie systemu Open Source, który jest na licencji, pozwala na przekazanie przez agencję praw autorskich do całego utworu, jakim jest strona internetowa.

Bezpieczeństwo systemu typu Open Source

Polskie agencje reklamują swój system autorski twierdząc, że jest on bezpieczniejszy niż dostępne na rynku systemy Open Source udostępniane na bezpłatnej licencji. Jest to najczęściej nieprawdą. Nieświadome firmy zlecają wykonanie stron takim agencjom w przeświadczeniu, że wybrały lepsze rozwiązanie. Nic bardziej mylnego. Warto wziąć pod uwagę fakt, że jeśli agencja interaktywna zatrudnia kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt osób (wśród nich jest np. kilku lub kilkunastu programistów), to system autorski nie dorówna systemowi Open Source. Systemy Open Source udostępniane są mają otwarty kod (nieszyfrowany), dzięki czemu każdy ma dostęp do kodu źródłowego. To umożliwia udoskonalanie oraz rozwój takich systemów przez setki czy nawet tysiące specjalistów i programistów na całym świecie. Dzięki temu oprogramowanie jest nowoczesne, bezpieczne, stabilne, przetestowane w różnych okolicznościach, bardziej intuicyjne i przyjazne w obsłudze.

Żadne autorskie oprogramowanie nie ma także takiego wsparcia ze strony użytkowników jak system zarządzania treścią typu Open Source, czyli z otwartym dostępem do kodu źródłowego.

Co warto wiedzieć o wdrożeniu systemu Open Source

Kolejną istotna sprawą jest fakt, o czym nie wiedzą firmy zlecające wykonanie strony, że ten sam system typu Open Source (np. Drupal, Joomla, Contao czy Typo3, WordPress) może być lepiej lub gorzej wdrożony w zależności od agencji i programisty. Warto zapamiętać, że możliwość i łatwość edycji własnej strony nie zależą tylko od wyboru CMS, ale od profesjonalnego wdrożenia i konfiguracji systemu. Niestety najczęściej jest tak, że taniej znaczy gorzej, ponieważ porządne wdrożenie i konfiguracja wymagają czasu.

Często zdarza się, że firmy mają w stronę wbudowany system CMS, ale jest on źle i niedokładnie wdrożony. Firmy rezygnują z aktualizowania strony z uwagi na nieintuicyjny panel CMS lub zbyt małe możliwości edycji, a ich strona szybko sprawia wrażenie nieaktualnej.

Profesjonalne wdrożenie systemu CMS, gwarantuje przyjemność z jego korzystania i z aktualizacji treści na stronie.