Czy znasz kogoś, kto nigdy nie zrobił zakupów online? My też nie! Internet to nasza nowa – a może już nie taka nowa? – codzienność. Jeśli chcesz robić biznes w sieci, musisz być w niej widoczny. Bez tego ani rusz. Jednym ze sposobów jest dbanie o wysokie pozycje w wyszukiwarce, czyli SEO. Ile zatem kosztuje pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego? Przeczytaj w poniższym tekście.

Co to jest SEO strony i sklepu?

Jeśli postanowiłeś przeczytać tekst, który mówi o cenie za SEO strony, prawdopodobnie wiesz już, co oznacza ten tajemniczy skrót. Dla porządku przypomnijmy jednak, czym jest SEO czy też pozycjonowanie strony internetowej.

SEO (ang. Search Engine Optimization) to ogół działań mających na celu wzrost pozycji organicznych strony internetowej w wyszukiwarkach. Z jednej strony SEO jest narzędziem pracy programistów, z drugiej marketerów. Do najważniejszych technik SEO należą:

  • opracowywanie architektury strony internetowej,
  • optymalizacja kodu strony,
  • przygotowanie i optymalizowanie treści na stronę www,
  • odpowiednie zabezpieczenie witryny,
  • zapewnienie optymalnej prędkości działania strony,
  • właściwe linkowanie w obrębie witryny i na zewnątrz, czyli tzw. link building.

Wszystkie działania decydują o pozycjach stron internetowych w sieci. W Polsce specjaliści od SEO optymalizują witryny głównie pod najczęściej używaną wyszukiwarkę, czyli Google.

Muszą oni na bieżąco śledzić trendy i analizować działanie algorytmu, gdyż Google nie podaje gotowej recepty na tzw. “topy” w wyszukiwarce. Nie jest to jednak działanie w ciemno – przedstawiciele Google przekazują SEOwcom pewne wskazówki co do ich pracy i ujawniają, które elementy stron mają wpływ na pozycje. 

Dlaczego SEO musi “kosztować”?

  1. SEO wymaga ludzi

Jeśli uważnie przeczytałeś akapit wyjaśniający, czym jest SEO, zauważyłeś zapewne, że w działania te zaangażowany jest zwykle cały zespół ekspertów. Na rynku wprawdzie funkcjonują specjaliści SEO, którzy mają kompleksową wiedzę na temat pozycjonowania stron www, jednak najczęściej nie są w stanie sami wykonać całej pracy. Potrzebni są także programiści, graficy, UX designerzy, UI designerzy, copywriterzy czy specjaliści od bezpieczeństwa witryn.

Niekiedy jedna osoba jest w stanie wykonać kilka zadań. Nie zmienia to jednak faktu, że zwykle nad pozycjonowaniem strony pracuje przynajmniej kilkuosobowy zespół. Każdy z jego członków otrzymuje stosowne wynagrodzenie – to pierwsza „składowa” ceny za pozycjonowanie strony www.

  1. SEO wymaga wiedzy

Wszystkie osoby zaangażowane w proces SEO muszą dodatkowo być na bieżąco z aktualnymi wytycznymi Google i zmianami w algorytmie wyszukiwarki. Optymalizacja strony czy sklepu internetowego nie jest działaniem jednorazowym. Każda zmiana algorytmu wymaga reakcji, niekiedy nawet całkowitej zmiany strategii SEO.

  1. SEO wymaga czasu

Co więcej pozycjonowanie strony to proces, który trwa. Efektów nie zobaczysz natychmiast i choć nie wiadomo jak bardzo eksperci by się starali, musisz grzecznie odczekać swoje w „kolejce do topów”. Przez cały ten okres specjaliści będą pracować na efekt, a tym samym muszą otrzymywać odpowiednie wynagrodzenie.

Dobra wiadomość jest jednak taka, że zwykle koszty pozycjonowania są stosunkowo wysokie na początku działalności i maleją z czasem. To tak jak z ogniskiem. Najpierw wkładasz sporo pracy, by je rozpalić. Później jedynie dorzucasz do ognia, by podtrzymać żar. Analogicznie – wypracowane z trudem topowe pozycje w wynikach wyszukiwania musisz regularnie kontrolować i o nie dbać. Jednak nie wymaga to tak dużo czasu i wysiłku, jak ich początkowe zdobycie.

Od czego zależy cena za SEO?

Jeśli działania SEO mają przynieść dobry efekt, zawsze potrzebni są odpowiedni ludzie i czas. Wciąż jednak różne firmy płacą różne stawki za pozycjonowanie. Dlaczego?

Cena za SEO zależy od:

  • branży i jej konkurencyjności – jeśli Twoja marka funkcjonuje w środowisku o silnej konkurencji, będzie wymagała więcej pracy, a wyścig po “topy” prawdopodobnie potrwa dłużej.
  • budowy strony www, a przede wszystkim poziomu jej rozbudowania – im więcej podstron znajduje się w Twojej witrynie, tym więcej pracy trzeba włożyć w wypozycjonowanie każdej z nich.
  • wieku i historii domeny – jeśli dotychczasowe działania SEO przynosiły zadowalające efekty i trwały odpowiednio długo, może się okazać, że najważniejsze masz już za sobą. Pamiętasz rozpalone ognisko? Teraz wystarczy już tylko je podtrzymywać. 
  • potrzeb i celu danej firmy – tu piłeczka jest po Twojej stronie. Chcesz wypozycjonować całą witrynę, czy wystarczy podstrona z kluczowymi produktami? Interesują Cię wyłącznie pozycje topowe? A może zadowoli Cię pierwsza strona w Google? Od odpowiedzi na te i inne, podobne pytania, zależy ilość pracy potrzebnej do realizacji celu. 

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

O SEO możesz czasem przeczytać, że są to działania bezpłatne. Nie jest to jednak do końca zgodne z rzeczywistością. Wprawdzie w ramach pozycjonowania strony www nie zapłacisz bezpośrednio za jej pozycje w wyszukiwarce, jednak musisz opłacić specjalistów, którzy zajmą się strategią SEO.

Pozycjonowanie strony czy sklepu internetowego możesz zlecić agencji, która kompleksowo zajmie się optymalizacją Twojej witryny. Dobrym wyborem będzie np. agencja interaktywna. Zatrudnia ona specjalistów z różnych dziedzin: programistów, grafików czy copywriterów. Cały zespół będzie pracował na sukces Twojej strony, czyli tzw. „topy” w wyszukiwarce. Jeśli dobrze wybierzesz partnera do współpracy i uzbroisz się w cierpliwość, za jakiś czas na pewno zaobserwujesz efekty.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony przez agencję interaktywną? Wszystko zależy od czynników, o których wspomnieliśmy wyżej. Zwykle jednak koszty te są stosunkowo wysokie na początku i maleją z czasem.

Na wstępie najczęściej potrzebny jest audyt SEO, którego koszt to zwykle kilka tysięcy złotych (w przypadku dużych firm może to być nawet kilkadziesiąt/kilkaset tysięcy). Niekiedy agencje wykonują go bezpłatnie – jako element długofalowej współpracy.

Na podstawie audytu eksperci ustalają strategię SEO. W zależności od tego, co wejdzie w jej zakres, agencja określa koszt pozycjonowania. Jeśli okaże się na przykład, że konieczna jest przebudowa strony internetowej, może to oznaczać koszt kilkunastu-kilkudziesięciu tysięcy złotych już na wstępie, a następnie podobne koszty miesięczne za kolejne działania.

Być może jednak wystarczy jedynie zmiana treści w witrynie? Ich przygotowanie i optymalizacja będą oscylowały w granicach kilku tysięcy miesięcznie. Pamiętaj jednak, że to optymistyczna wersja.

Najbardziej ogólnie można powiedzieć, że miesięczny koszt działań optymalizacyjnych może wahać się od kilku tysięcy do kilkuset tysięcy złotych. Jeśli jednak interesują Cię szczegółowe koszty, najlepiej dobrze wybrać agencję, a następnie poprosić o szczegółową wycenę uwzględniającą specyfikę konkretnego biznesu i Twoich potrzeb. 

Sposób na niższą cenę za SEO – czy na pewno?

Jeśli zależy Ci na niższym koszcie możesz pokusić się o współpracę z freelancerami. Spróbuj na własną rękę znaleźć programistów specjalizujących się w SEO, copywriterów, specjalistę od bezpieczeństwa witryny czy UX/UI designera. Zaoszczędzisz w ten sposób prawdopodobnie 20-30% stawki agencyjnej.

Jeśli zaś zlecisz pozycjonowanie swojej witryny jednemu specjaliście od SEO, musisz mieć świadomość, że wiele zadań (np. pisanie tekstów) podzleci on kolejnym specjalistom. 

Przemyśl jednak, czy czas, który poświęcisz na wyszukanie dobrych ekspertów, a następnie skoordynowanie ich pracy, nie będzie kosztował Cię znacznie więcej niż zlecenie kompleksowej obsługi SEO agencji. 

Czy warto inwestować w SEO?

Dla wielu firm – zdecydowanie tak. Bez SEO (czasem realizowanego nawet nie do końca świadomie) trudno wyobrazić sobie ich funkcjonowanie. Pozycje w Google to dla nich “być albo nie być”.

Zdarzają się jednak biznesy, dla których inne kanały, np. social media czy tradycyjne ulotki, będą dużo korzystniejsze. Mogą to być np.

  • lokalny fryzjer kierujące swoje usługi głównie do seniorów,
  • jednorazowe wydarzenia, jak koncerty, gdzie jest zbyt mało czasu, by techniki SEO mogły się sprawdzić,
  • niewielkie butiki odzieżowe, które nie mają szans konkurować w pozycjonowaniu z gigantami w swojej branży.

W wielu przypadkach jednak dobre SEO to prosty (choć niełatwy!) sposób na sukces firmy. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie strony lub czy cena za SEO nie jest zbyt wygórowana, zawsze pomyśl o efektach. Co osiągniesz dzięki topowym pozycjom w wyszukiwarce? No właśnie!