Zakupy online to dziś norma, dlatego sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Jeśli myślisz o założeniu jednego z nich, to może być świetny pomysł na biznes. By jednak przebić się w gąszczu konkurencji, nie zaczynaj bez odpowiedniego przygotowania. W pierwszej kolejności musisz poznać odpowiedź na podstawowe pytanie: ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?

Koszty początkowe prowadzenia sklepu internetowego

Mimo braku kosztów utrzymania lokalu czy zatrudniania sprzedawców, prowadzenie sklepu internetowego wciąż wymaga inwestycji. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego. Zależy to chociażby od rodzaju i wielkości przedsięwzięcia. Poznaj szacunkowe zakresy kosztów, na które musisz przygotować się na początek. 

Projekt i wdrożenie platformy e-commerce

Projekt strony internetowej, która będzie Twoim sklepem, jest tak samo (a może nawet bardziej!) istotny, co wystrój sklepu stacjonarnego. Postaraj się podać klientom odpowiednie produkty „na tacy”. Internauci stawiają obecnie na prostotę i użyteczność witryn. Jeśli szybko nie znajdą tego, czego szukają, natychmiast pójdą do konkurencji. Pod tym kątem wybierz jedno z dwóch poniższych rozwiązań:

  1. Gotowy szablon i oprogramowanie

Możesz skorzystać z gotowych platform e-commerce i ich szablonów. Kupujesz w ten sposób oprogramowanie do zarządzania sklepem i sprzedażą. Niekiedy płacisz za nie jednorazowo, innym razem jest to regularny abonament czy opłaty za aktualizacje.

W skład pakietu e-commerce wchodzą najczęściej:

  • oprogramowanie do zarządzania sklepem (stroną www),
  • oprogramowanie do zarządzania sprzedażą,
  • szablon graficzny sklepu,
  • niekiedy: domena i hosting.

Ile zapłacisz za platformę e-commerce? Koszt waha się zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie, w zależności od poziomu zaawansowania sklepu i zawartości pakietu. Warto dobrze przemyśleć wybór platformy. Możesz skorzystać z bezpłatnych opcji, które jednak zaczną generować koszty wraz z rozwojem Twojego sklepu. Z czasem będzie on wymagał bardziej zaawansowanych rozwiązań, a takie wtyczki i aktualizacje są już kosztowne.

Szablony graficzne przy zakupie gotowej platformy bywają uwzględnione w cenie lub kosztują kilka/kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Wiele platform obejmuje także swoim zakresem usługi takie jak hosting i domena.

Gotowy e-commerce to popularne rozwiązanie, ponieważ ma liczne plusy:

  • jest relatywnie tani w porównaniu do projektów dedykowanych,
  • bywa formułą typu all-in-one, dzięki czemu nie martwisz się o dodatkowe usługi,
  • jest łatwy w obsłudze, ponieważ twórcy dbają o to, by był użyteczny dla każdego.
  1. Projekt indywidualny

Gotowe szablony mogą nie sprawdzić się w przypadku bardziej zaawansowanych projektów i złożonych potrzeb. Ich prostota bywa niekiedy ograniczeniem.

Zastanów się, czy w swoim sklepie potrzebujesz:

  • rozwiązań niestandardowych,
  • indywidualnego podejścia,
  • efektów odmiennych od tych, które spotykasz u konkurencji, np. oryginalne, interaktywne efekty wizualne. 

Jeśli tak, prawdopodobnie lepszy będzie dla Ciebie projekt indywidualny. Takie rozwiązanie może kosztować więcej niż gotowy szablon: zwykle od ok. 8-10 tysięcy złotych. Górna granica nie jest w zasadzie określona. Najczęściej jest to koszt jednorazowy. Prawdopodobnie jednak także na dalszym etapie rozwoju projektu będziesz korzystał ze wsparcia programistów, co wygeneruje dodatkowy, regularny koszt. Dzięki takiej opcji zyskujesz swobodę działania i możliwość wdrożenia wszystkich, nawet najbardziej niestandardowych, pomysłów.

Koszty stałe prowadzenia sklepu internetowego

Musisz pamiętać, że inwestycja w rozpoczęcie biznesu typu e-commerce to jedno: wykładasz odpowiednią sumę i zaczynasz działać. Z każdym miesiącem ponosisz jednak także koszty stałe prowadzenia sklepu internetowego.

Jak wspomnieliśmy, możesz zdecydować się na abonamentową opłatę za platformę e-commerce. Za co jeszcze musisz regularnie płacić?

Domena

Domena internetowa to adres w sieci, pod którym klienci będą mogli znaleźć Twój sklep. Możesz wybrać adresy z różnymi rozszerzeniami, na przykład narodowym, funkcjonalnym czy regionalnym.

Koszt domeny w pierwszym roku jest zwykle znikomy i wynosi nawet 1 zł lub jest bezpłatny. Warto jednak wiedzieć, że opłatę tę odnawia się co roku. Jak możesz się domyślić, kolejny rok to koszt rzędu nawet kilkuset złotych. Cena domeny zależy także od jej rozszerzenia.

Hosting

Jeśli wykupiłeś gotowe oprogramowanie e-commerce, bardzo możliwe, że masz już hosting w Twoim pakiecie. Jeśli jednak jest inaczej, musisz wykupić tę usługę.

Hosting to usługa udostępnienia przestrzeni w Internecie, gdzie wgrasz swoją stronę www i podepniesz domenę. Jeśli jest dobrze prowadzony, Twoja witryna działa szybko i sprawnie. Dzięki niemu będziesz także mógł odbierać i wysyłać maile w swojej domenie. Ile kosztuje hosting? Zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset zł miesięcznie.

System szybkich płatności

Sklep internetowy bez systemu płatności internetowych? Nie w dzisiejszych czasach. Bramki do przelewów typu PayU czy Przelewy24 to wygoda i oszczędność czasu klienta.

By dokonać odpowiedniego wyboru, porównaj wszystkie opłaty. Rejestracja i wdrożenie kosztują zwykle tylko kilka do maksymalnie kilkuset złotych. Bramki te opierają się jednak głównie na systemie prowizyjnym. Jeśli myślisz o długofalowej współpracy, ważniejsza jest kwota, którą zapłacisz od każdej transakcji w Twoim sklepie. Najczęściej jest to opłata stała rzędu kilkudziesięciu groszy oraz kilka procent od kwoty transakcji.

Obsługa klienta

Mimo że nie zatrudniasz tradycyjnych sprzedawców, ktoś jednak musi „ułożyć” produkty w Twoim sklepie, odpowiedzieć na zapytania klientów czy zrealizować wysyłki. Oczywiście przy niewielkim sklepie możesz początkowo wykonywać wszystkie te obowiązki sam. Kiedy jednak Twój biznes się rozwinie, będziesz potrzebował wsparcia w obsłudze klientów. Trudno mówić tu o konkretnych kosztach. Pamiętaj jednak, że dobrze wynagradzany pracownik ma większą motywację, a to przekłada się na efekty.

Marketing

Podobnie jak z obsługą klienta, pewne działania marketingowe będziesz początkowo w stanie realizować sam. To lepsze niż nie działać w ogóle. Jednak im szybciej zlecisz działania reklamowe na zewnątrz, tym lepiej. 

Inwestycja w dobrych specjalistów od marketingu, na przykład od pozycjonowania czy opisów produktowych, zwróci się szybko. Bardzo ważne są również dobre zdjęcia produktowe. Wykonane przez profesjonalnego fotografa będą skutecznie sprzedawać Twój asortyment. 

W miarę możliwości korzystaj także z płatnych form dotarcia do klienta. Mogą to być reklamy w wyszukiwarce Google lub w mediach społecznościowych, np. na Facebooku czy Instagramie. By sklep przynosił zyski, musi zostać zauważony przez klientów. Innej drogi nie ma. Budżet na tego typu reklamy może być nieograniczony, ale na start możesz zacząć od inwestycji kilkuset złotych miesięcznie. 

„Sky is the limit”

Choć na rynku funkcjonuje wiele bezpłatnych rozwiązań, to zastanów się dwa razy zanim z nich skorzystasz. Może okazać się, że w najlepszym razie nie będą spełniały Twoich oczekiwań. W najgorszym zaś, wygenerują nieadekwatnie wysokie opłaty na dłuższą metę. 

Z drugiej strony, koszty prowadzenia sklepu internetowego mogą być praktycznie nieograniczone. Wszystko zależy od jego zaawansowania i Twoich potrzeb, a także możliwości finansowych. Kilkaset złotych miesięcznie wydaje się jednak wystarczającą kwotą, by wystartować. Koszty te będą rosły wraz z rozwojem biznesu – wtedy też jednak będą rosły także zyski.