Wchodzisz do pobliskiego supermarketu, a tam… bułki na półkach tuż obok napojów. Chleb? Na drugim końcu sklepu – przy proszkach do prania. Potrzebujesz pieczywa tostowego? To dwie alejki dalej, razem z makaronami. Ze świecą szukać kogoś, kto zostanie i zrobi tu zakupy.

Nie inaczej jest ze sklepami internetowymi. Klient musi znaleźć to, czego szuka, w możliwie najprostszy sposób. Jak więc zaprojektować nawigację sklepu internetowego, aby osiągnąć taki efekt? Skorzystaj z poniższych rad. Zwiększ komfort klientów, a tym samym – swoje przychody.  

Spiesz się – masz mało czasu

Nie da się ukryć – jako internauci jesteśmy leniwi. Twój klient nie chce wkładać wysiłku w robienie zakupów online. Trzy kliknięcia i kurier ma być u niego, najlepiej jutro. Czasem jeden rzut oka decyduje, czy użytkownik zostaje, czy opuszcza sklep i idzie do konkurencji.

Masz więc mało czasu. Podaj klientowi na tacy to, czego szuka i oczekuje.

Stwórz plan, który w każdym punkcie będzie brał pod uwagę wygodę i ograniczony czas użytkownika. Co powinieneś w nim uwzględnić? 

  • menu strony internetowej,
  • kategorie produktów (drzewo kategorii),
  • okruszki (ścieżka strony www),
  • wyszukiwarkę,
  • stopkę. 

Jak wykorzystać możliwości, które daje każdy z tych elementów? Przeczytaj poniżej.

Nawigacja sklepu internetowego KROK 1:
Stwórz dobre menu

Menu jest ważnym elementem nawigacji sklepu internetowego. Masz do dyspozycji różne jego rodzaje. Wybierz dobrze, bo nierzadko menu to pierwszy kontakt klienta z Twoim sklepem. Kieruj się zasadą prostoty. Myśl o użytkowniku i jego komforcie.

Jeśli Twój klient nie znajdzie w menu tego, czego szuka, być może skorzysta z lupki lub wyszukiwarki z filtrami. A może… po prostu opuści stronę. 

Nie dopuść, by użytkownik musiał szukać menu na stronie, bo nie widać go na pierwszy rzut oka. To zwyczajnie denerwuje.

Menu poziome czy pionowe?

Jednymi z najpopularniejszych rozwiązań są menu poziome i menu pionowe. Jeśli nie masz w swoim asortymencie zbyt wielu produktów, dobrze sprawdzi się pierwsze z nich. Góra strony www to miejsce, gdzie użytkownicy w pierwszej kolejności szukają potrzebnych im informacji. Pamiętaj jednak, że ta intuicyjna lokalizacja może nie sprawdzić się w przypadku dużych sklepów. Jeśli Twoja oferta jest rozbudowana, rozważ menu pionowe.

Hamburger menu

Popularne ostatnio hamburger menu staje się widoczne dopiero po kliknięciu w odpowiednią ikonę – najczęściej trzy poziome linie. Dzięki temu rozwiązaniu menu nie zabiera miejsca na stronie zanim nie zostanie „wywołane”. 

Musisz jednak być pewny, że Twoi użytkownicy w mgnieniu oka zorientują się, jaką akcję mają wykonać, by je rozwinąć. Hamburger menu może być ryzykowne, jeśli Twoim targetem są na przykład seniorzy. Masz tego typu wątpliwości, a mimo to chcesz użyć hamburger menu? Umieść je w lewym górnym rogu sklepu, czyli najbardziej intuicyjnym miejscu w witrynie. 

Sticky menu (menu pływające)

Wygodną opcją jest tzw. sticky menu, które podąża wraz z użytkownikiem podczas przewijania witryny. Choć zwykle ułatwia klientom poruszanie się po sklepie (i dokonanie zakupów), może także rozpraszać uwagę. W dużej mierze zależy to od grupy docelowej. Warto, żebyś ustalił, jak jest w przypadku odbiorców Twojego sklepu. Możesz w tym celu przygotować dwie różne wersje strony i zastosować testy A/B

Nawigacja sklepu internetowego KROK 2:
Zaplanuj odpowiednie kategorie produktów

To jedno z najtrudniejszych – i najważniejszych zadań – przy projektowaniu nawigacji sklepu internetowego. Jeśli w Twoim asortymencie jest niewiele produktów, zadanie masz ułatwione. Choć i wtedy dobrze przemyślane kategorie są znaczące. A co w przypadku, gdy produktów czy usług jest dużo?

Podczas planowania kategorii wejdź w skórę swojego odbiorcę. Możesz porozmawiać z klientami na temat ich wrażeń w związku z korzystaniem z Twojej strony czy z innych witryn. Duże firmy prowadzą często szeroko zakrojone, kosztowne badania w tym zakresie. Jeśli nie możesz sobie na nie pozwolić, zorganizuj burzę mózgów wśród pracowników.

Przy planowaniu kategorii w Twoim sklepie weź pod uwagę także SEO. Mimo że tworzysz je głównie dla użytkowników, pełnią one także drugą funkcję – mają wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu. Jeśli nazwy kategorii, podkategorii i produktów będą tożsame z najpopularniejszymi frazami wpisywanymi przez Twoich klientów w Google, masz większą szansę znaleźć się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.

Stwórz drzewo kategorii

W zależności od rodzaju i liczby produktów, oprócz głównych kategorii, możesz uwzględnić także podkategorie. Zachowaj jednak umiar – więcej nie znaczy lepiej. Przeanalizuj swoją branżę, klientów i ich zwyczaje zakupowe. Dzięki temu dowiesz się, na jaki poziom szczegółowości powinieneś zejść. Pamiętaj, że jeden produkt może, a często nawet powinien, znaleźć się w różnych kategoriach.

Zamieść na stronie okruszki

Drzewo kategorii będzie przydatne także do wdrożenia tzw. okruszków, czyli ścieżki strony internetowej. Ułatwi ona nawigację w sklepie. Zamieść na każdej podstronie rozpisaną i podlinkowaną ścieżkę, która pokaże użytkownikowi, gdzie w danym momencie się znajduje, np.

Strona główna → Kategoria → Podkategoria → Produkt

PRZYKŁAD: Okruszki w jednej z firm szkoleniowych wyglądają następująco:

Start → Szkolenia otwarte → Kadry i Płace → Prawo pracy w praktyce…    

Po kliknięciu w dany poziom ścieżki użytkownik powinien móc łatwo powrócić do poprzednich podstron, a także na stronę główną.

Nawigacja sklepu internetowego KROK 3:
Zaprojektuj funkcjonalną wyszukiwarkę

Dobra wyszukiwarka to duże wsparcie w nawigacji sklepu internetowego. Jest szczególnie istotna w przypadku dużych e-commerce’ów, takich jak np. Zalando. 

Możesz pomóc swoim klientom w wyszukaniu właściwego produktu na dwa sposoby:

  • Umieść na stronie lupkę, w którą użytkownik wpisze wybraną frazę. Takie rozwiązanie pozostawia klientowi dużą dowolność. Może jednak nie sprawdzić się, jeśli nie dopasuje on szukanej frazy do asortymentu w taki sposób, w jaki zrobiłeś to Ty.
  • Zastosuj rozbudowaną wyszukiwarkę, w której wykorzystasz filtry, takie jak kolor, rozmiar, czy przeznaczenie produktu. Dzięki nim użytkownik może szybko znaleźć asortyment dopasowany do swoich potrzeb. Taka wyszukiwarka pozwala zejść na wyższy poziom szczegółowości niż menu, które ma swoje ograniczenia. 

Możesz także połączyć oba rozwiązania i pozwolić klientowi wybrać, w jaki sposób chce przeszukać ofertę Twojego sklepu. 

Nawigacja sklepu internetowego KROK 4:
Zamieść dobrą stopkę

Stopka, podobnie jak menu, jest ważna zarówno dla użytkownika, jak i dla SEO. Być może wśród Twoich klientów są tacy, którzy nie znaleźli tego, czego szukają. Są jednak zawzięci i postanowią się z Tobą skontaktować (takich klientów Ci życzymy!). Dzięki stopce szybko powinni mieć taką możliwość. Zamieść w niej kontakt telefoniczny i mailowy do obsługi sklepu. 

Możesz także powtórzyć tu najważniejsze kategorie produktów, które będą zawierały kluczowe frazy istotne dla pozycji Twojego sklepu w wyszukiwarce. 

Jakie elementy powinieneś rozważyć, by zbudować funkcjonalną stopkę?

  • dane kontaktowe,
  • powtórzenie ważnych linków,
  • bardziej rozbudowane menu,
  • linki do podstron “organizacyjnych” dotyczących dostawy, zwrotów czy wymiany,
  • odnośniki do mniej istotnych podstron, jak regulamin, polityka prywatności, informacje na temat RODO,
  • powtórzenie górnego menu,
  • odnośniki do social mediów,
  • opinie użytkowników,
  • zapis na newsletter/mailing.

Pamiętaj jednak, że jeśli zamieścisz wszystkie te informacje, stopka najprawdopodobniej stanie się niefunkcjonalna. Wybierz te elementy, które są ważne w Twoim sklepie i ułatwią klientom poruszanie się po nim.

Poprowadź klienta za rękę

W przypadku projektowania nawigacji w sklepie internetowym potraktuj swojego klienta jak małe dziecko. Weź go za rękę i zaprowadź tam, gdzie chce dojść. Wskaż także miejsca, w które nie dotarłby sam, bo nie wie o ich istnieniu. Zaopiekuj się nim, niech poczuje się u Ciebie komfortowo. Jeśli tak się stanie, odpłaci Ci zamówieniem i prawdopodobnie wróci na kolejne zakupy.