Meta znaczniki (meta tagi) to dane, za pomocą których m.in. poinformujesz wyszukiwarki i użytkowników o zawartości swojej strony. Ich odpowiedni dobór może poprawić jej widoczność i zwiększyć ruch w Twojej witrynie.

Znaczniki meta a SEO

Meta znaczniki uzupełnia się w ramach optymalizacji strony pod SEO. Różne tagi pełnią rozmaite funkcje. Można je podzielić na takie, które wpływają bardziej na zachowania użytkowników (zachęcają do przejścia do witryny) i takie, które mają bezpośrednie znaczenie dla pozycji witryny w wyszukiwarkach.

Algorytmy analizują informacje w meta tagach. Jeśli nawiązują one do treści strony i są unikalne, zwiększają szansę na to, że Twoja strona będzie wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak wybrać i uzupełnić meta tagi?

Meta tagów jest wiele i spełniają one różne funkcje. Niektóre pozwalają np. wykluczyć konkretne podstrony z wyników wyszukiwania (tag robots). Inne wspierają prawidłowe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych (tag viewport).

Część tagów umieszcza się w kodzie strony w nagłówku <head>. Jednak większość szablonów systemów CMS ma wyznaczone miejsce do wpisania tych najważniejszych dla robotów wyszukiwarki i użytkowników. Są to: title, description i alt. Uzupełnienie ich jest łatwe i intuicyjne. 

Wpisany tekst nie jest bezpośrednio widoczny na stronie. Odczytują go roboty wyszukiwarki, a w niektórych przypadkach widzą go też użytkownicy. 

Meta tag title

Dobry tytuł strony internetowej ma realny wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Jest widoczny dla algorytmów i użytkowników. To treści, które w wynikach wyszukiwania wyświetlają się na niebiesko.

Jak wybrać odpowiedni meta title?

  • poinformuj w nim, czego można spodziewać się na stronie docelowej;
  • to na tytuł użytkownik zwróci uwagę najpierw – tekst powinien być atrakcyjny i przyciągać uwagę;
  • treść w tytule powinna być w miarę możliwości unikalna;
  • możesz w nim zawrzeć 1-2 słowa kluczowe, wezwanie do działania i inne ważne informacje, np. lokalizację firmy;
  • tytuł powinien być zwięzły, a dla większej czytelności poszczególne informacje oddzielaj od siebie np. myślnikami, unikaj pisania wielkimi literami;
  • zaleca się, aby tytuł miał ok. 65-68 znaków; jeśli będzie dłuższy, wyświetli się tylko jego część.

Przykładowy tytuł dla tekstu, który właśnie czytasz, mógłby brzmieć: Meta tagi – Jak je wybrać pod SEO – Przeczytaj krótki poradnik

Tag meta description

Jest to opis strony. Ten meta tag nie ma bezpośredniego znaczenia dla pozycjonowania, ale wpływa na zachowania użytkowników. Może poprawić wskaźnik kliknięć (CTR), czyli liczbę przejść z wyszukiwarki do strony. Opis w wynikach wyszukiwania pokazuje się jako szary tekst pod adresem strony i tytułem.

O czym pamiętać przy wyborze opisu?

  • powinien być atrakcyjny i uzupełniać tytuł – może to być m.in. informacja o temacie artykułu, charakterystyka produktu, dane kontaktowe, 2-3 słowa kluczowe, ale też to, co wyróżnia Cię spośród konkurencji (np. zawsze oferujesz darmową wysyłkę);
  • możesz go dodatkowo uatrakcyjnić – wstawić emoji, wytłuścić treść;
  • postaraj się, aby opis był czytelny i konkretny – poszczególne informacje oddziel znakami, np. myślnikami;
  • zaleca się, aby opis miał maks. 155-160 znaków.

Każda podstrona powinna mieć swój unikalny tytuł i opis. Wyszukiwarki mogą same je opracować na podstawie treści na stronie. Warto jednak zrobić to samodzielnie. Masz wtedy kontrolę nad tym, co będzie widoczne dla użytkowników. Potraktuj to jako okazję do dodatkowej reklamy i przekazania im konkretnych informacji.  

Tak mógłby wyglądać przykładowy opis dla tego tekstu: Meta tagi mogą poprawić widoczność strony w wyszukiwarce. Te podstawowe w prosty sposób uzupełnisz samodzielnie. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić.

Meta tag alt

Ten meta znacznik oznacza tekst alternatywny i służy do opisania zdjęć na stronie. Dzięki temu są one zrozumiałe nie tylko dla wyszukiwarki, ale też dla osób niewidomych.

Jak wybrać najlepszy tag alt?

  • zwięźle i prosto opisz, co przedstawia grafika;
  • możesz użyć w nim 2-3 słów kluczowych;
  • nie opisuj elementów dekoracyjnych strony;
  • opis alternatywny powinien mieć maks. 125 znaków.

W przypadku niektórych systemów CMS możesz pobrać wtyczki, które ułatwią dobranie meta tagów. Dla WordPressa będą to m.in. SEO Yoast czy All In SEO.

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy wyborze słów kluczowych, skorzystaj z takich narzędzi jak Keyword Tool czy Ubersuggest. Pamiętaj jednak o tym, żeby nie przesadzać z liczbą fraz kluczowych. Ich nadmiar algorytm wyszukiwarki może odczytać jako spam i wykluczyć Twoją witrynę z wyników wyszukiwania.