Stopka na stronie internetowej to jeden z ważnych elementów nawigacji witryny. Mimo że znajduje się na samym dole, jej budowa ma duże znaczenie dla funkcjonalności i pozycji strony w wyszukiwarce. Dowiedz się, jak zaplanować jej układ oraz co w niej umieścić, by przyniosła Ci realne korzyści.

Co to jest stopka na stronie www?

Stopka, czy z angielskiego footer, to powtarzalna sekcja strony internetowej. Znajduje się na samym dole każdej podstrony w witrynie. Przyjmuje zwykle formę paska, na którym możesz zamieścić najważniejsze informacje dotyczące Twojej działalności. Stopka jest pewnego rodzaju podsumowaniem treści zamieszczonych na stronie www.  

Po co jest stopka na stronie internetowej?

Stopka na stronie internetowej pełni przede wszystkim dwie ważne funkcje.

  • Po pierwsze, jest istotnym elementem architektury informacji. Ma za zadanie ułatwić użytkownikowi poruszanie się po witrynie. Stopka na stronie powinna być pomocna w odszukaniu potrzebnej informacji czy zakupie produktu.

Zdarza się, że użytkownik prześledził – mniej lub bardziej uważnie – treść na Twojej stronie i nie znajduje tego, czego szuka. Dociera na sam dół strony, trafia na stopkę. Zanim opuści witrynę powinien tu dostać jeszcze jedną szansę. A nawet jeśli nadal nie znalazł szukanej treści, pozwól mu przynajmniej szybko się z Tobą skontaktować.

Pamiętaj jednak, by nie przesadzić – zamieszczenie w stopce zbitka słów kluczowych, np. w formie tagów, nie jest dobrym pomysłem. To mało użyteczne dla użytkownika rozwiązanie. Co więcej, może być także negatywnie ocenione przez algorytm Google.

Jak zaplanować stopkę na stronie www?

Przy planowaniu stopki na stronie kieruj się poniższymi zasadami:

  • Umieść footer na końcu strony www. Zastanów się, jak wizualnie odróżnić go od reszty strony. Często stosuje się na przykład ciemniejsze tło.
  • Pamiętaj, że stopka na stronie powinna być przede wszystkim użyteczna. Nie może być więc przeładowana informacjami. Skup się na tym, co dla Twojej działalności najważniejsze.
  • Przy projektowaniu stopki weź pod uwagę, że znajdzie się ona na wszystkich podstronach, nie tylko na stronie głównej. Oznacza to, że w każdym z tych miejsc musi dobrze pasować – zarówno wizualnie, jak i pod kątem treści. Zamieść w niej ogólne informacje, dotyczące całego obszaru Twojego działania. Dzięki temu będą one spójne z każdą podstroną witryny.

Co umieścić w stopce na stronie?

Aby dobrze wybrać informacje, które zamieścisz w stopce na stronie, wejdź w rolę swojego klienta. Zastanów się, czego może tam szukać. Przeanalizuj obszar swojej działalności i ustal, co jest dla niej najważniejsze. Wybierz też kluczowe frazy, na które chcesz być widoczny w wyszukiwarkach i postaraj się naturalnie wpleść je w treść stopki.

Jakie elementy możesz uwzględnić w stopce?

  1. Dane kontaktowe. Nawet jeśli znajdują się one w górnym menu, tutaj możesz je powtórzyć. Maksymalnie ułatwisz wtedy użytkownikowi kontakt z Tobą, a tym samym zwiększysz szansę na osiągnięcie celu biznesowego, np. zakup Twojego produktu.
  2. Powtórzenie ważnych linków, np. do głównych kategorii produktów w sklepie internetowym. Choćbyś nie wiadomo jak bardzo starał się przy planowaniu architektury, będą tacy, którzy nie zauważą najważniejszej i najbardziej wyróżnionej informacji na górze strony. Daj im jeszcze jedną szansę na samym końcu – w stopce.

Jednocześnie linki te będą prawdopodobnie zawierały najważniejsze frazy kluczowe, co wzmocni pozycję Twojej witryny w rankingu.

  1. Bardziej rozbudowane menu. Jeśli chcesz zachować czytelność w górnym menu, nie zawsze jesteś w stanie zamieścić tam wszystkie kategorie produktów czy inne informacje. Tutaj możesz uzupełnić te braki, choć pamiętaj, że i w stopce nadrzędną zasadą jest jej funkcjonalność. Nie przesadź więc z ilością linków.
  2. Odnośniki do mniej istotnych podstron, jak regulamin, polityka prywatności, informacje na temat RODO. Nie oszukujmy się, tego typu podstron prawie nikt nie czyta. A jednak na stronie znaleźć się muszą. Naturalną pozycją jest więc dla nich dół strony. Nawet tutaj nie zajmuj jednak nimi zbyt dużo miejsca – możesz na przykład użyć mniejszej, jaśniejszej czcionki.
  3. Powtórzenie górnego menu. Jest to dobry pomysł, szczególnie w mniej rozbudowanych witrynach, gdzie treści nie jest dużo. Niezależnie czy użytkownik przewinie stronę na koniec, czy na początek, może swobodnie poruszać się pomiędzy podstronami.
  4. Odnośniki do social mediów. Stopka jest naturalnym miejscem, w którym możesz zamieścić ikonki prowadzące do zewnętrznych profili firmy.
  5. Opinie użytkowników. Jeśli zdecydujesz się na bardziej rozbudowaną stopkę, możesz zamieścić w niej tzw. społeczny dowód słuszności. To dobre rozwiązanie na przykład w sklepach internetowych, gdzie od opinii innych kupujących może zależeć decyzja zakupowa użytkownika.
  6. Zapis na newsletter/mailing. Jeśli nie przewidziałeś osobnej sekcji, w której zachęcasz użytkownika do dokonania zapisu na listę mailingową, stopka jest dobrymi miejscem, by takie okienko umieścić.

Pamiętaj jednak, że powyższa lista to tylko propozycja elementów, z których możesz wybierać. Zamieszczenie wszystkich tych informacji prawdopodobnie przeładuje stopkę i uczyni ją niefunkcjonalną. Wybierz te elementy, które są ważne dla TWOJEJ działalności i ułatwią TWOIM użytkownikom/klientom poruszanie się po stronie.