Strona one page (single page) to wersja witryny, która nie zawiera dodatkowych podstron. Wszystkie informacje rozmieszczone są w sekcjach w ramach jednej strony. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w Twojej działalności? Sprawdź, kiedy warto posłużyć się stroną typu one page, a kiedy przyniesie to więcej szkód niż korzyści.

Co to jest strona one page?

Strona typu one page (single page) staje się dziś coraz popularniejszym rozwiązaniem. Jej istotą jest zamieszczenie wszystkich informacji w ramach jednej strony www, bez konieczności przeklikiwania się na kolejne podstrony. Ułatwia to nawigację – szczególnie użytkownikom urządzeń mobilnych, na których łatwiej scrolluje się witrynę niż otwiera kolejne karty.

Aby dotrzeć do poszukiwanych informacji na stronie one page użytkownik ma dwie możliwości: przecrollować stronę w poszukiwaniu właściwej sekcji lub skorzystać z górnego menu. W przeciwieństwie do tradycyjnych witryn, kliknięcie w jedną z pozycji w menu, np. „O nas”, nie przeniesie go jednak do osobnej podstrony. Odnośnik w postaci kotwicy automatycznie przewinie stronę do odpowiedniej sekcji.

Kiedy warto stworzyć stronę one page? 

Podstawową zaletą strony typu one page jest jej prostota. Użytkownik nie musi przeklikiwać się przez poszczególne podstrony w poszukiwaniu informacji. Także zarządzanie tego typu witryną jest stosunkowo prostsze – content zgromadzony w jednym miejscu jest łatwiejszy do kompleksowego ogarnięcia, np. przy aktualizacji treści.

Prostota strony typu single page jest jednak pewnego rodzaju ograniczeniem. Kiedy więc powinieneś rozważyć zaprojektowanie strony internetowej w tym formacie?

  • Jako strona firmowa, one page sprawdzi się tylko tam, gdzie z założenia stanowić ma rodzaj wizytówki, np. w biznesach lokalnych. Niewielka ilość treści, prezentacja podstawowych produktów czy usług, informacje o firmie, dane kontaktowe – to wszystko z powodzeniem zamieścisz na stronie one-page. Większa ilość informacji wymaga jednak bardziej złożonej architektury.
  • Stronę one page możesz za to wykorzystać do prezentacji jednego produktu lub ich grupy.
  • Z powodzeniem będzie także pełniła funkcję landing page’a dla działań promocyjnych, chociażby jako tzw. squeeze page, którego zadaniem jest pozyskanie leada (np. strona zbierająca e-maile w zamian za możliwość pobrania bezpłatnego e-booka).
  • Jednym z częstych przykładów wykorzystania strony single page jest również prezentacja portfolio firmowego.

Kiedy strona one page to kiepski pomysł?

Jeśli strona one page ma spełniać swoją funkcję i być użyteczna dla użytkownika, nie możesz przeładować jej treściami. Masz do zaprezentowania dużo informacji dotyczących Twojej działalności i oferty? One page prawdopodobnie się nie sprawdzi.

Strony firmowe większych firm będą raczej wymagały tradycyjnej architektury informacji, z osobnymi podstronami. Podobnie w przypadku sklepów internetowych, single page nie jest najlepszym pomysłem – różne kategorie produktów potrzebują osobnych podstron.  

Pozycjonowanie strony typu one page

Jeśli rozważasz stworzenie strony single page, musisz wziąć pod uwagę pewne trudności związane z działaniami SEO. Wypozycjonowanie tego typu witryny jest zwykle trudniejsze niż strony tradycyjnej. Dlaczego?

  • Strona typu one page zawiera mniej treści niż tradycyjna, a tym samym masz mniej możliwości, by użyć słów kluczowych. Zawartość musi więc być bardzo dobrze przemyślana, aby odpowiadała na wymagania algorytmu, jednocześnie będąc ciekawa i użyteczna dla odbiorcy.
  • Trudniejszy jest tu także link building. Jeśli jednak każdej sekcji nadasz osobny link, możesz prowadzić linkowanie jak do tradycyjnych podstron.

Działania SEO dotyczące strony typu one page są bardziej skomplikowane. Jeśli jednak wiesz, jak je poprowadzić, możesz osiągnąć dobre rezultaty.

Zauważ także, że nie zawsze topowa pozycja w wyszukiwarkach ma znaczenie. Jeśli na przykład Twój one page ma być landing page’em konkursowym, do którego odsyłasz odbiorców newslettera, jego rating w Google nie będzie istotny.

Strona one-page dla Ciebie – hit czy kit?

Strona one page ma wiele zalet, jednak nie sprawdzi się w każdym przypadku. Granica nie jest tu jednak sztywna. Decyzja o jej użyciu powinna opierać się przede wszystkim na funkcjonalności. Przemyśl dokładnie, które z rozwiązań – strona tradycyjna czy single page – będzie wygodniejsza dla Twoich użytkowników. Jeśli nie przeładujesz strony typu one page treścią z pewnością będzie użytecznym narzędziem dla Twojego biznesu.